بازرسی و ایمنی جرثقیل ها و تجهیزات بالابر
ثبت نام دوره
نوع دوره | تاریخ شروع | تاریخ پایان | ساعت شروع | ساعت پایان | شهریه (ریال) | ثبت نام |
---|---|---|---|---|---|---|
حضوری | 1402-11-25 | 1402-11-27 | 8:00 | 14:00 | 60,000,000 | ثبت نام |
حضوری | 1403-03-30 | 1403-04-01 | 8:00 | 14:00 | 75,000,000 | ثبت نام |
محتوای دوره بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر
-
تقسيم بندي دستگاههاي بالابر
- جرثقيلهاي سقفي
- جرثقيلهاي متحرك
- جرثقيلهاي سرچكشي
- هويستها
-
آشنايي با اجزاء بالابرنده بار
- سيم بكسل و ضمائم آن
- زنجير و ملحقات زنجير
- قرقرهها
- قلابها
- درام جرثقيل (شكل وظرفيت)
- اهداف بازرسي فني بالابرندهها
- اجزاء وقسمتهايي كه در هر دوره بازرسي ميشوند
-
بازرسي و تعميرات جرثقيلها
- طبقه بندي بازرسي
- بازرسي ريلها
- تعميرات
- روش آماده كردن دستگاهها براي تعميرات
-
جزئيات و نحوه آزمايش بار جرثقيلهاي مختلف
- جرثقيلهاي سقفي
- جرثقيلهاي متحرك
- جرثقيلهاي مونتاژ بر دوبه يا جرثقيلهاي دريايي
-
بازرسي ، تعويض و تعميرات سيم بكسل
- بازرسي سيم بكسل
- شرايط تعويض سيم بكسل
- نگهداري و تعميرات سيم بكسل
-
بازرسي ، تعويض و تعميرات زنجير
- بازرسي زنجيرها
- شرايط تعويض زنجيرها با ساختمان
- بازرسي ، تعويض و تعميرات زنجيرهاي ر
-
آشنایی با انواع جرثقیل ها، تشکیلات و نحوه کاربرد ایمن
- مقدماتی بر شناخت جرثقیل/آشنایی با انواع جرثقیل ها / کاربرد و محدوده کاری انواع جرثقیل ها/ انواع جرثقیل های سقفی، تشکیلات و موارد ایمنی مربوطه/ انواع جرثقیل های موبایل، تشکیلات و موارد ایمنی مربوطه
-
تشکیلات جرثقیل و نحوه کاریرد صحیح و ایمن
-
تشکیلات جرثقیل های سقفی
پل جرثقیل/ کالسکه(وینچ) / کلگی و چرخ ها / بالابر (درام و موتور بالابری) / تابلو برق ها (اصلی – بالابری) سیم بکسل و قرقره ها / قلاب / موتور های حرکتی / برق رسانهای طولی و عرضی (فستون – شین – باس بار) / سیستم کنترل (پندانت – رادیو کنترل- کابین) / لیمیت سوئیچ ها و استپرها ریلها (عرضی و طولی)
-
تشکیلات جرثقیل های موبایل
نمودار حمل بار و نحوه استفاده / دکل (تلسکوپی – بوم خشک) / جکهای استقرار / موتورهای بالابری و چرخشی / سیستمهای هیدرولیکسیستم انتقال قدرت / استپرها / لیمیت سوئیچها و قطع کنها
-
تجهیزات ایمنی
جرثقیل سقفی / جرثقیل موبایل
-
تشکیلات جرثقیل های سقفی
-
موارد ایمنی و سلامت کار با جرثقیل
- مروری بر تاریخچه حوادث / عوامل اصلی بروز حوادث / روش های جلوگیری از تصادفات احتمالی/ کاربرد صحیح و چگونگی اپراتوری ایمن / الزامات و تجهیزات ایمنی مورد نیاز / ریگربندی و بالانس کردن بار / چوکربندی و اتصالات سیم بکسل / نمودار بالابری و نحوه استفاده از آن در جرثقیل های دکل دار / ایمنی کار و محیط اطراف / علائم بین المللی زبان جرثقیل (Hand Signals)
-
تست و بازرسی جرثقیل ها در راستای الزامات ASME
- بازرسی ویژوال جرثقیل/ بازرسی سیستمهای برقی / بازرسی سیستمهای مکانیکی / بازرسی ترمزها / بازرسی کلیدهای فرمان و قطع کنهای اضطراری بازرسی و بازدید سازه جرثقیل – اتصالات جوش-اتصالات مکانیکی و برقی/ بازرسی Camber و Deflection پل جرثقیل / بازرسی و بازدید ریل های طولی و عرضی ، همراستائی، توازن و همسطح بودن ریل ها / بازرسی عملکردهای حرکتی در حالتهای با و بدون بار/ بازرسی توان مصرفی برای حالتهای با و بدون بار / بازرسی و بازدید قطعات مکانیکی-گیربکسها-درام-چرخها-سائیدگی ریلها / بازرسی سیستمهای ایمنی و حفاظتی جرثقیل/ بازرسی سیستمهای هیدرولیک / بازرسی دکل(تلسکوپی،بوم خشک) / بازرسی لقی دکل /تست عملکردی ترمز/ تست استاتیک/تست دینامیک/ تست اضافه بار
-
اصول طراحی و انتخاب جرثقیل های سقفی
- معرفی استاندارد های جهانی طراحی جرثقیل/ کلاسهای کاری جرثقیل/طراحی و انتخاب جرثقیل متناسب با نوع مصرف
-
ضمائم
- A1 چك ليست بازرسي
- A2 جداول و انتخاب سيم بكسل
- A3 عيوب در سيم بكسل
- A4 علائم باربرداري و حركت جرثقيلها
مخاطبین دوره بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر
تکنیسینها و مهندسین واحدهای تولیدی ، بازرسی فنی و کنترل کیفیت (QC ) ، واحدهای تعمیرات ، کارشناسان و مدیران دستگاه نظارت ، دانشجویان و کلیه افراد علاقمند و مرتبط با بازرسی فنی جرثقیل ها و تجهیزات بالابر
تواناييها پس از طی دوره بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر
شرکت کنندگان در دوره مذکور آگاهی کافی نسبت به اصول و نکات بازرسی فنی و ایمنی انواع جرثقیل ها شامل جرثقیل های متحرک ، سقفی ، تاور و ملحقات آنها کسب خواهند نمود.
گواهینامه های قابل صدور پس از طی دوره بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر و قبولی در آزمون ها
- گواهینامه معتبر پایان دوره Crane Inspector از طرف موسسه آریا آزمون صنعت مورد تایید سازمان های فوق
- امکان صدور گواهینامه بازرس جرثقیل های صنعتی از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
مدرسین دوره بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر در موسسه آریا آزمون صنعت
دوره مذكور توسط مدرسین مجرب دارای مدارک کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مکانیک، دارای گواهینامه های بین المللی بازرسی جرثقیل با بیش از15 سال سابقه مشاوره، بازرسی فنی و آموزش در حوزه جرثقیل و تجهیزات بالابر برگزار خواهد شد.
جهت دریافت رزومه کامل مدرسین دوره، با این موسسه تماس حاصل فرمایید.
مزایای دوره بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر برای افرادی که قصد مهاجرت دارند
گواهینامه دوره بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر موسسه آریا آزمون صنعت با توجه به اعتبارات سازمانی این موسسه و اینکه دوره بر اساس الزامات استاندارد های معتبر ASME B30.5برگزار می شود ، نیاز به ترجمه نداشته و مستقیما در بسیاری از کشورهای جهان، معتبر و قابل استفاده می باشد. لذا بسیاری از افرادی که قصد مهاجرت به کشور های مختلف را دارند به منظور کسب دانش فنی و مهارت در حوزه بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر و نیز اخذ یک گواهینامه معتبر، به موسسه آریا آزمون صنعت مراجعه می کنند.
ضمنا مدارکی که فرد پیرو گذراندن دوره در این موسسه، از سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور دریافت میکند، پس ازترجمه و با توجه به دولتی بودن سازمان فنی و حرفه ای، بسیار معتبر بوده و به عنوان یک مدرک قابل ارایه در پروسه مهاجرت استفاده می شود
آشنایی با بازرسي و ایمنی جرثقيل ها و تجهيزات بالابر
تعریف جرثقیل:
سازمان بینالمللی استاندارد بر اساس شماره ISO3406-1 تعریف مشخصی از جرثقیل و جرثقیل سیار ارائه میدهد:
- فعالیت اصلی جرثقیل، باربرداری و جابهجایی بار به صورت معلق در هوا به وسیله قلاب یا سایر تجهیزات مشابه است.
- جرثقیل سیار، جرثقیلی است که مجهز به دکل یا بوم (و یا تجهیزات بوم برجی) بوده و قابلیت راهپیمایی، بارگیری و تخلیه را بدون استفاده از مسیر ویژه یا تکیه گاهی برای پایداری خود دارا است.
کاربرد جرثقیل در پروژه ها :
- بتن ریزی به ویژه در سازههای بلند مرتبه
- استفاده به عنوان بالابر
- تخلیه و بارگیری مصالح و لوازم
- کمک به اجرای اسکلت بتنی
- برپا نمودن اسکات فلزی
انواع جرثقیل ها:
در اکثر پروژههای عمرانی جرثقیل برجی یا تاور کرین بیشترین استفاده را دارد. جرثقیلهای مرسوم امروزی عبارتاند - - -- جرثقیل برجی یا تاورکرِین - معمولاً در ساختمانهای مرتفع مورد استفاده قرار میگیرد و به سه صورت بر روی زمین نصب میشود.
- جرثقیل سیار - به دو صورت ثابت با نصب جک (کفی یا بدون کفی، خودروبر و غیره) یا سیار کارگاهی (با بار) عمل میکند.
- جرثقیل سقفی - در سالنهای صنعتی، تولیدی یا سایر خطوط (انبار، تعمیر و غیره) در ارتفاع بر روی خطوط باربر کناری قابل نصب است و عموماً به دو شکل جرثقیل سقفی تک پل و جفت پل مورد استفاده قرار میگیرد.
- جرثقیل شناور
- جرثقیل دروازهای - به دو صورت دروازهای و نیم دروازهای قابل استفاده است.
- جرثقیل بازویی - به دو صورت بازویی (دیواری) یا ستونی بازویی قابل استفاده در صنایع است.
- جرثقیل آویز - درسالنها و مکانهای با محدودیت ارتفاع و خطوط مونتاژ سری (خودروسازی و…) در ظرفیت تا ۵ تن قابل استفاده است.
- جرثقیل خاص - بهصورت ترکیبی از گروههای قبلی استفاده میشود و در موارد استفاده خاص مانند پشته کردن و غیره کاربرد دارد.
انواع طناب جرثقیل:
به منظور بلند نمودن بار در کارگاهها، بسته به نوع فعالت از طنابهایی با جنسهای گوناگون استفاده میشود
- زنجیر ساخته شده از آلیاژ فولادی
- طناب سیمی
- نایلون
- پلی استر
- الیاف مصنوعی
- طناب فیبری طبیعی و مصنوعی
جرثقیل های متحرک یا موبایل کرین ها دارای چه ویژگی هایی هستند؟
به جرثقیلی که دارای بازویی حرکت کننده باشد جرثقیل موبایل یا متحرک می گویند؛ این نوع از جرثقیلها کاربرد فراوانی در ساختمانها و انتقال کالاها بخصوص در داخل شهرها دارند. مزیت آنها در جابهجایی سریع و بدون قید و شرطشان است و دارای توانهای مختلف برای جابهجایی بار میباشند.
مزیت جرثقیل های متحرک نسبت به سایر جرثقیل ها چیست؟
برای استفاده از این نوع جرثقیل ها نیاز به فضای بسیار بزرگی نداریم، برخلاف جرثقیل های برجی ( تاورکرین ها ) که نیاز به فضای زیادی دارند.
- انعطاف پذیری : در شرایطی که موانع متعددی وجود دارد ( بخصوص درون شهرها) و مسیرهای تنگ و باریک ، جرثقیل متحرک بهترین گزینه است .
- در صورتی که از نظر زمانی محدودیت دارید این نوع جرثقیل ها بسیار کاربردی می باشند زیرا برخلاف تاورکرین ها ( جرثقیل های برجی) و سایر جرثقیل های ثابت ، نیاز به نصب و راه اندازی ندارند.
- جرثقیل های متحرک بسیار قدرتمند بوده و با توجه به استفاده از نیروی هیدرولیک توانایی جابجایی بارهایی با تناژ سنگین را دارند.دستورالعمل ایمنی و بازرسی جرثقیل
خطرات و حوادث جرثقیل های متحرک – چرا ایمن کار کنیم؟
تعداد زیادی جرثقیل متحرک در جای جای ایران مورد استفاده قرار می گیرد. جرثقیل ها به همان اندازه که تجهیزاتی مفید و پر کاربرد هستند، در صورت بهره برداری ناصحیح و غیر ایمن، به همان اندازه می توانند خطرناک بوده و موجب بروز حوادث جبران ناپذیر گردند. بسیاری از این حوادث به دلیل برنامه ریزی نامناسب در بهره برداری از جرثقیل رخ می دهند.
مهمترین عواملی که موجب بروز حوادث می شوند عبارتند از:
- استفاده از جرثقیل در محیط هایی با خاک نرم یا زیر سازی نامناسب زیر جک های تعادلی
- عدم توجه به جداول بار (load Chart) همان مدل جرثقیل و اضافه بار روی بوم که منجر به واژگونی جرثقیل و یا شکست بوم می گردد.
- نادیده گرفتن تجهیزات ایمنی کمک اپراتوری یا دستکاری آنها و یا عدم چک کردن عملکرد صحیح
- برخورد بوم با خطوط برق یا سایر تجهیزات متحرک در محل بهره برداری
- عدم چک و بازرسی روزانه و پیش از شیفت جرثقیل توسط اپراتور
- عدم بازرسی استاندارد جرثقیل به صورت ادواری توسط شرکت بازرسی معتبر
دستورالعمل ایمنی و بازرسی جرثقیل – روش های بهره برداری:
هر چقدر پیچیدگی بار برداری بیشتر شود، امکان بروز حوادث بیشتر خواهد بود. هنگامی که شکل بار پیچیده است و یا به صورت خاص انجام می شود بایستی روش باربرداری ایمن از پیش مشخص گردد. نمونه هایی از باربرداری های با ریسک بالاتر عبارتند از:
- نصب سازه های پیش ساخته
- باربرداری مرکب با استفاده از چند جرثقیل
- باربرداری بسکت حمل نفر
- نصب تیر های پل ها
- کار در نزدیکی خطوط انتقال برق
- باربرداری مخازن تحت فشار بزرگ
- جرثقیل های مورد استفاده در سکو های شناور
- نصب و یا دمونتاژ تاورکرین
- باربرداری های خیلی سنگین
موارد ایمنی هنگام کار با دو جرثقیل :
- کنترل کل عملیات توسط سرپرست متخصص
- بکارگیری ریگر باتجربه
- ارزیابی دقیق تمامی مراحل کار توسط سرپرست و اپراتور و ریگر
- مشخص شدن میزان دقیق باری که هر جرثقیل باید بلند کند.
- استفاده از جرثقیل های مشابه تا حد امکان
- جرثقیل ها حتما می بایست مجهز به نشانگر وزن بار Load Indicator باشند.
- تهیه Lifting Plan
- مشخص کردن محوطه انجام کار با علائم هشدار دهنده و نوار خطر
- سفت و محکم بودن زمین جهت قرارگیری جرثقیل ها
- مشخص بودن دقیق وزن بار
- تراز بودن محل قرار گیری جرثقیل ها
- جرثقیل ها نباید بیشتر از ۷۵ درصد ظرفیت خالص اشان بارگذاری شوند.
- برابر بودن سرعت سوئینگ جرثقیل ها
محاسبه سهم بار هر جرثقیل در روش جابجایی بار توسط چند جرثقیل
- حداقل ظرفیت لازم برای هر جرثقیل هنگام کار با دو جرثقیل ۲۰ درصد بیشتر از سهم محاسبه شده ی بار در نظر گرفته می شود.
- حداقل ظرفیت لازم برای هر جرثقیل هنگام کار با سه جرثقیل ۳۳ درصد بیشتر از سهم محاسبه شده ی بار در نظر گرفته می شود.
- حداقل ظرفیت لازم برای هر جرثقیل هنگام کار با چهار جرثقیل ۵۰ درصد بیشتر از سهم محاسبه شده ی بار در نظر گرفته می شود.
دستورالعمل ایمنی و بازرسی جرثقیل- روش باربرداری معمولی یا رایج :
در صورتی که برای بلند کردن بار شرایط خاص ( را که قبلا به آن اشاره شد ) را نداشتیم، باربرداری بصورت معمولی می باشد. در این روش نیز یک نفر بعنوان مسئول در نظر گرفته شده تا عملیات باربرداری را کنترل نماید. این فرد نیز باید وسایل و ابزار کار و تجهیزات مناسب را انتخاب کرده و آنها را قبل از شروع باربرداری بازدید و کنترل نماید. هم چنین می بایست شرایط ناایمن را شناسایی کرده و در صورت بروز شرایط ناایمن کار را متوقف نماید.
روش تعیین وزن بار :
تعیین وزن بار پیش از عملیات باربرداری یکی از مهمترین عوامل پیشگیری از بروز حادثه در عملیات جابجایی بار است.
برای بدست آوردن وزن بار از روش های زیر استفاده می شود:
- مشاهده وزن بار که روی جعبه یا خود بار توسط سازنده نوشته شده است. در این روش حتما توجه داشته باشید که وزن نوشته شده، وزن خالص بار است یا بار به همراه تجهیزات و متعلقات .
- مراجعه به اسناد و برگه های بار، که توسط سازنده ارائه می شود جهت بدست آوردن وزن بار.
- تعیین وزن با کمک باسکول ( زمانی که بار روی کفی تریلی یا کامیون است.
- بدست آوردن وزن بار بصورت تخمینی با استفاده از جداول وزنی مواد . در این روش با استفاده از جداول وزنی مواد، وزن مخصوص یا همان چگالی مواد را بدست آورده و آنرا در حجم بار ضرب می کنیم تا وزن بار بدست آید.
چک لیست اصول کار با جرثقيل سایدبوم ونحوه صحیح و ایمن باربرداری برای اپراتور جرثقیل ها و ریگرها:
- 1. دستگاه شما بایستی مجوز سلامت فنی CERTIFICATE را اخذ که پس از کنترل تمامی قسمتهای دستگاه برای مدت معین صادر می شود .
- 2. پیش از شروع کار با دستگاه از نشتی روغن ،سالم بودن سیم بکسل ها وکلید قطع کننده و ترمز ها مطمئن شوید .
- 3. قبل از شروع کار هوک واهرم ها را امتحان کنید .
- 4. پیش از جک زدن ،محل را بازرسی نموده وحتما در زیر جکها الوار قرار دهید .
- 5. مطمئن شوید در بالای سر شما شبکه برق وجود ندارد .
- 6. حداقل فاصله ایمن از جریان برق ولتاز بالا در هوای آفتابی 3 متر است.
- 7. پیش از بلند کردن بار ،با بوق زدن دیگران را مطلع سازید
- 8. مطمئن شوید که ریگر شما علائم وقوانین مربوط به کار خود را دقیقا می داند واطلاعات فنی در مورد کار خود را دارد .
- 9. راننده باید طرز کار با جدول بار load chart را بداند.
- 10.اگر وزن بار به اندازه70% ظرفیت نهایی جرثقیل باشد ،با کنترل واحد ایمنی جابجا گردد.
- 11.روی بدنه تمامی وسایل بالابرنده باید safe working load (S.W.L) میزان بار مجاز نوشته شده باشد
- 12.در هوای طوفانی یا بادهای شدید کار باید متوقف گردد .
- 13.رانندگان جرثقیل بایستی دارای گواهینامه معتبرباشند ومعاینه پزشکی شوند.
- 1-14. بارهای سنگین با نظارت مسئولین ایمنی وحتما صبح نصب گردد تا در صورت بروز اشکال در نصب ،زمان کافی برای رفع آنها وجود داشته باشد.
- 2-14. نفراتی که در ارتفاع کار میکنند بایستی بوسیله MAN BASKET جابجا شوند واز آویزان شدن به هوک خودداری نمایند .
- 15.در زمان تخلیه وبارگیری راننده باید در کابین خود نشسته باشد .
- 16.هنگام کار گوش کردن به ضبط صوت وموبایل .. توسط راننده ممنوع است
- 17.تمامی عملیات بارگیری وتخلیه بایستی به آرامی صورت گیرد .
- 18.تحت هیچ شرایطی بار نبایستی برای مدت طولانی به صورت معلق در هوانگه داشته شود .
- 19.پس از اتمام کار بوم جمع شود ودرب کابین قفل شود .
- 20. کلیه بارها ونیز سبد حمل نفر در زمان جابجایی بوسیله طناب مهار Tag Lineکنترل شوند .
- 21.در زمان استفاده از تک وایر اهرم سقوط آزاد را که سبب میشود سیم بکسل با سرعت زیاد حرکت نماید بکار نگیرید.
- 22.در زمان استفاده از JIB به مقدار باری که میتوان بلند کرد توجه نمایید .
- 23.راننده باید فقط فرمان ریگر را برای جابجایی بارها رعایت نماید.
- 24.ریگر بایستی یک نفر باشد
- 25.تحت هیچ شرایطی نفر بین بار و جسم دیگر قرار نگیرد.
- 26.چنانچه تعادل جرثقیل بهم بخورد در نوع تلسکوپی میتوان بوم راجمع کرد در نوع بوم خشک بوم بایستی به سمت بالا کشیده شود .
- 27.کلیه بارها ونیز سبد حمل نفر در زمان جابجایی بوسیله طناب مهار Tag Lineکنترل شوند .
- 28.TAG LINE نبایستی به هوک ،بکسل و شکل بسته شود.
- 29.بارهای مختلف از نظر سایز بایستی جداگانه حمل شوند .
- 30.هرگز زیر و روی بار معلق نایستید
- 31. از تسمه ها،شگل ،وایر ،هوک و..استاندارد که S.W.L دارد استفاده نمایید.
- 32.نصب کپسول آتش نشانی در اتاق راننده الزامی بوده وراننده وریگر بایستی نحوه کار کردن با آن را بدانند .
- 33.در زمان پارک کردن جرثقیل حتما از جکهای تعادلی استفاده نمایید .
- 34.جکهای تعادلی در حین کار بایستی کاملا بیرون آمده وبا یکدیگر موازی باشند
- 35.هیچ وسیله هیدرولیکی مانند جکهای تعادلی ،بازوهای بالابرنده و .. نبایستی نشتی روغن داشته باشند .
- 36.در زمان حرکت دستگاه هیچ فردی سوار دستگاه نشود حتی ریگر .
- 37.ضامن نگهدارنده هوک که به اصطلاح SAFETY LATCHES گفته میشود نقش مهمی در جلوگیری از سقوط بار دارد
- 38.شرایط بد جوی می تواند در زمان انتقال بار ،شرایط کار را به نحوی تغییر دهد که سبب ایجاد حادثه گردد .
- 39.در زمان بلند کردن بار ،بایستی کاملا در مرکز ثقل دستگاه قرار داشته باشد در غیر این صورت بار میتواند بر جرثقیل اعمال نیرو کرده وتعادل آنرا بهم بزند (بار بصورت پاندولی در می آید )
- 40.در زمان نقل وانتقال بار کسی روی بار یا قلاب جرثقیل آویزان نشود .
- 41.در زمان جابجایی بار تا حد امکان به سطح زمین نزدیک باشد
- 42.BELT قبل از کار چک شوند تازدگی یا پارگی نداشته باشند
- 43.در گوشه های تیز بار برای جلوگیری ازصدمه به بلت وزنجیر از پدینگ یا SOFTNER استفاده شود
- 44.هرگز بلت یا زنجیر را از زیر بار نکشید
- 45.مواظب باشید که بلت ،بکسل،زنجیر زیر بار سنگین قرار نگیرند .
- 46.BELT,WIRE.CHAIN ,.. در جای خشک ومناسبی نگهداری شوند .
- 47.حداقل فاصله بین جرثقیل در حال گردش واجسام ثابت 600 میلیمتر است
- 48.راننده باید دقیقا بار راببیند و در جایی که راننده دید ندارد از رادیوبی سیم یا وسیله دیگر برای ارتباط استفاده نماید
- 49.راننده باید از نظر بینایی وشنوایی در وضع خوبی قرار داشته باشد
- 50.تمامی دستورات وتصمیم ها دقیقا ،واضح ،روشن و شفاف بیان شوند.
- 51.ریگر باید علامتهای استاندارد ریگری را بداند وبا راننده هماهنگ باشد
- 52.برای جابجایی بار هایی که سنگین هستند ابتدا به اندازه 150 میلیمتر از زمین بلند کنید و اگر اتفاقی نیفتاد با احتیاط کامل بار را جابجا نمایید
- 53.وسایل مانند آجر یا سنگ توسط بسکتهایی که کاملا محکم وارتفاع مناسبی دارند جابجا شوند تا از سقوط بار جلوگیری شود
- 54.اطراف محوطه LIFTING کاملا توسط نوار خطر وتابلوهای هشدار دهند نظیر(خطر سقوط بار و ..)مشخص ومعین شوند.
- 55.Man Basket ها نیز باید دارای S.W.L باشند
-
56.افرادی که داخل MAN BASKET کار میکنند بایستی :
- از HARENESS استفاده نمایند
- دستگیره داخلی در MAN BASKET تعبیه شده باشد
- جهت جلوگیری از سقوط اشیا تمهیدات ایمنی در نظر گرفته شود .
- MAN BASKET به طناب مهار بسته شود .
- از گره زدن زنجیر ها برای کوتاه کردن طول آنها خودداری شود .
- 58.تمامی قسمتهای جرثقیل به شکل روزانه ،هفتگی ،ماهیانه وسالیانه بررسی ودر برگه ثبت شود
- 59.SLING های دو یا سه ساقه بایستی توسط حلقه به شگل وصل شوند .
- 60.زاویه بین ساقه ها 90 درجه می باشد .
- 61.بکسلها وسیم هایی که ضربه خورده اند نبایستی بکار برده شوند
- 62.برای افزایش طول زنجیر از پیچ ومهره استفاده نکنید.
- 63.سیم بکسلها در صورت زدگی ،زنگ زدگی و پارگی یک رشته نباید مورد استفاده قرار گیرند .
- 64.طنابهای طبیعی ومصنوعی نبایستی به مواد شیمیایی (اسید ،باز و.. ) آلوده شوند .
- 65.SLING ها بایستی کاملا صاف وبدون تاب خوردگی باشند.
- 66.استفاده از بکسل بدون END LESS( انتهای مسدود نشده) را کنار بگذارید
- 67.بار را روی الوار باریک بگذارید تا بلت وبکسلها زیر بار نمانند
- 68.محوطه عملیات LIFTING بایستی کاملا آزاد ،خلوت و راننده فضای کافی برای انجام عملیات را داشته باشد.
- 69.روشنایی محوطه عملیات LIFTING بایستی فراهم گردد .
- 70.موقعی که بار را جابجا میکنید کاملا مراقب باشد تا افراد زیر بار نباشند .
- 71.مانعی بین راه رسیدن بار به محل مورد نظر وجود نداشته باشد
- 72.قبل از شروع کار محل بارگیری وفرود بار را بررسی نمایید .
- 73.هنگام کار در سراشیبی مراقب سقوط بار وجرثقیل باشد
- 74.OUT RIGGER را از برخورد با موانع محافظت نمایید.